פרק 6 : ד"ר מרדכי קידר: המדריך הלא פוליטיקלי קורקט למזרח התיכון והאיסלאם

תרבות | 31/07/2019 | 73 דק'

רוב השיח בישראל, סובב סביב סוגיות מדינתיות-ביטחוניות. עם זאת, נראה שהציבור ברובו איננו מכיר את תרבות והיסטוריית העולם הערבי על מנת לגבש עמדה מבוססת בנושאים הללו. בסדרת הפרקים הבאים עם ד"ר מרדכי קידר, נציג את שורשי האיסלאם, התרבות הערבית, והסוציולוגיה של החברה הערבית. הפרק הראשון הוא פרק מבוא למזרח תיכון ואיסלאם והפרקים הבאים יתמודדו עם שאלות אקטואליות עכשוויות.

ד"ר מרדכי קידר הוא מזחן ומרצה באוניברסיטת בר אילן, ועמית מחקר במרכז "בגין סדאדת למחקרים אסטרטגיים" באוניברסיטת בר אילן ויו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי. ד"ר קידר מתמחה בתקשורת ההמונים של העולם הערבי ומתראיין לערוצים ערבים כמו אל ג'אזירה. חלק מעימותיו בערוצים אלה עם אנשי דת ותרבות עוררו סנסציה תקשורתית שיצרו הד שהגיע לעשרות מיליוני צופים.

בשיחה נגלה למה עפ"י האיסלאם גם כמעט כל הישראלים הם מוסלמים, "איסלאם פירושו להיות נאמן לאללה... לכן מבחינת האיסלאם גם יהודי הוא מוסלמי, גם נוצרי הוא מוסלמי. כולם עושים את אותו הדבר-מוסרים את עצמם לאללה. לכן בעיקרון, גם היהדות יכולה להיחשב כחלק מהאיסלאם. כל מי שמאמין באללה האחד והיחיד בשמיים...הוא מוסלמי גם אם הוא טוען שהוא יהודי.... כל באי עולם עפ"י האיסלאם הם מוסלמים. ההורים שלהם מקלקלים אותם והופכים אותם ליהודים או נוצרים."

בפרק נלמד על האבחנה בין התרבות הערבית שהיא תרבות השבט לתרבות האיסלאם ועל המתח המתמשך שהחברות ערביות מוסלמיות נמצאות תחתיו, "תרבות השבט חזקה יותר מתרבות האיסלאם. זה הטרגדיה של האיסלאם. אני אתן לך דוגמא... הנושא של נקמת דם...אם הם הרגו לנו מישהו, את מי אנחנו נהרוג? במקרה הטוב נתפוס את הרוצח ונהרוג אותו. אבל אם לא נתפוס את הרוצח? אנחנו נהרוג מישהו מה'חמס' שלו. מה זה 'חמס'? 'חמס זה 5'. לוקחים 5 דורות אחורה, סבא של סבא של אבא של הרוצח וכל צאצאיו הזכרים שלו מועמדים לרצח. גם אם זה תינוק בן שנתיים...אחד מהם ירצח, למה? כי הם רצחו מישהו משלנו. זה אסור על פי האיסלאם. על פי האיסלאם רק את הרוצח אתה יכול לתפוס, תביא עדים שראו אותו רוצח שעברו חקירה, תביא שופט...רק אם תוכח אשמתו מעל לכל ספק סביר עם שופט והכל, אתה יכול להרגו אותו. אתה לא יכול להוציא שערה מהראש של אח שלו, של הבן שלו, שלא לדבר על הבן דוד החמישי שלו."

בהקשר של גאופוליטיקה עכשווית, ננסה להבין מדוע מדינות ערביות בדר"כ ממש לא יציבות ומדוע יש מתח בין תרבות השבט למדינה המודרנית. "המדינה, מבחינה תרבותית, בוואדי אחד והשבט בוואדי אחר. לא רואים אחד את השני לא שומעים אחד את השני...המדינה המודרנית במזרח התיכון נתפסת כאויב ולכן גם מתנהגת כאויב. תראה איך מתנהגת עיראק לאזרחים שלה, איך סוריה מתנהגת לאזרחים שלה, איך לוב, סודן, תימן כל המדינות המלאכותיות הללו שיצרו הקולניאליסטים מתנהגות לאוכלוסייה שלהן. המדינה גם יודעת שכולם אויבים שלה ולא רוצים אותה כי המדינה נשלטת ע"י מיעוט אחד, אם זה עלוואים בסוריה שבכלל לא מוסלמים או זה עדוליימים בעיראק, השבט של סדאדם חוסיין או קאדפיים בלוב שזה השבט של מועמאר קדאפי. זאת אומרת ברגע ששבט אחד משתלט על מדינה, המדינה לא לגיטימית, הגבולות גם לא לגיטימיים כי את הגבולות סימנו הקולניאליסטים והמדינה יש לה תרבות של מדינה ואני (השבט) יש לי תרבות שונה לחלוטין או שאני איסלאמיסט אם אני מאמין יותר באיסלאם מאשר בשבט או שאני איש שבט שמאמין בשבט יותר ממה שאני מאמי באיסלאם ולכן המדינה היא לא אליי ולא אל השכן שלי ולכן המדינה היא אויבת של כולם וכך היא מתנהגת... יש כמה מדינות במזרח התיכון שהן בסדר. אמירויות המפרץ... זאת אומרת אלה הן מדינות לגיטימיות בעיני האזרחים...כווית למשל זאת מדינה של שבט אל-סבח... אף אחד לא רב עם אף אחד כי חוקי השבט הם גם חוקי המדינה, ומנהיגות השבט היא גם מנהיגות המדינה."

לבסוף ד"ר קידר רצה להעביר את המסר שהחברה הערבית מוסלמית כיום נמצאת במתח מתמיד מול שלושה גורמים שמפוררים אותה מבפנים: המודרנה, תרבות השבט והאיסלאם. " החברות הערביות היום נמשכות כיום ע"י שלושה וקטורים, שלושה סוסים. האחד זה האיסלאם, השני זה המסורת השבטית שהם לא אותו דבר, והשלישי זה המודרנה. הם קרועים בין שלושת הקטבים הללו"



המלצות תרבות:

אודות תמיר דורטל

תמיר דורטל הוא פעיל חברתי, עורך דין בוגר משפטים
מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומכינת עין פרת.
התמחה במשרד יהודה רוה ושות'. מרצה לכלכלה במכון שלום הרטמן.
בעבר עבד בקרן תקווה כמנהל תוכנית אקסודוס בירושלים.

Briza template: Episode single

תודה