פרק 337 : טל לוריא – למה כל כך קשה לסלק תלמידים מופרעים מבתי הספר והאם הסכם השכר החדש נושא בשורה?

חינוך | 25/12/2022 | 77 דק'

נפגשתי עם טל לוריא כדי לשוחח על שני נושאים חשובים – חוסר היכולת של מורים ושל מנהלים להתמודד עם תלמידים אלימים והסכם השכר החדש.
טל תיאר איך בשם ניסיון לייצר סמכות חדשה ותוך הגחכה של הסמכות המסורתית הבסיסית, מעקרים את היכולת של עובדי הוראה להגיב בצורה יעילה לבעיות אלימות בפרט ובעיות משמעת בכלל של תלמידים. בניגוד להיגיון הפשוט שאומר שתלמיד שמפריע למהלך השיעור, פוגע בתלמידים ובמורים ולא מתנהל כפי שמצופה ממנו בבית הספר, איננו יכול להיות חלק מבית הספר ועל ההורים שלו לשאת באחריות, כיום למורים אין את הסמכות הבסיסית שמאשרת להם לייצר אווירה בטוחה בבתי הספר. משום מה, בשם סיסמאות של חמלה, דאגה והכלה נעשים ניסיונות להצדיק, או להבין את התוקפים במקום להגן באופן מוחלט על המותקפים. המצב עד כדי כך חמור, שבמערכת החינוך, תלמיד שהתקיף מינית חוזר לבית הספר כאשר המורה המותקפת נשארת בבית ומנהל שנדקר על ידי תלמיד מואשם בטיפול לקוי בבעיות של אותו התלמיד.
מה צריך לעשות? האזינו לפרק.
בנוסף, ניצלנו את ההזדמנות כדי לשוחח ולהגיב להסכם החדש שנחתם בין הסתדרות המורים למשרד האוצר. טל נגע בנקודות העיקריות שנכנסו להסכם - החוזים האישיים, תוספת שכר דיפרנציאלית, ימי חופשה גמישים, רצפה שקלית לתפקידים והגדלת האוטונומיה הניהולית וגם, טען שהיה צריך לנצל את ההזדמנות כדי לבטל את המנגנון האחוזי תלוי־הוותק בתוספת השכר ולהקל על הליך הפיטורין.
לסיום, שוחחנו על הפעילות של מורים מובילים שינוי וההשפעה שלהם על הסכם השכר כמו גם על האינטרסים של הגורמים השונים שהיו מעורבים בהליך.



המלצות תרבות:

אודות תמיר דורטל

תמיר דורטל הוא פעיל חברתי, עורך דין בוגר משפטים
מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומכינת עין פרת.
התמחה במשרד יהודה רוה ושות'. מרצה לכלכלה במכון שלום הרטמן.
בעבר עבד בקרן תקווה כמנהל תוכנית אקסודוס בירושלים.

Briza template: Episode single

תודה