פרק 7 : עקיבא ביגמן: האם נתניהו הפך את ישראל לאימפריה?!

פוליטיקה | 13/08/2019 | 62 דק'

בפרק זה תמיר דורטל אירח את עקיבא ביגמן. עקיבא ביגמן הוא עיתונאי בעיתון "ישראל היום", עורך אתר "מידה" לשעבר וכותב הספר הפרובוקטיבי "כיצד הפך נתניהו את ישראל לאימפריה".

בשיחה דיברנו עם ביגמן על ספרו אשר מעורר סערה על פועלו של נתניהו בתחום מדיניות החוץ - היחסים עם ארה"ב בהקשר הפלסטינים והגרעין האיראני,היחסים עם מדינות מזרח אירופה, מתווה הגז והיחסים עם המדינות השכנות, הברית האנטי איראנית עם מדינות ערב והיחסים המחודשים עם מדינות אירופה, אסיה ואפריקה. הוכרה או הוקעה מדיניותו של נתניהו - זאת השאלה, אותה נבחן במהלך הפרק.

ביגמן מציג את נתניהו כפוליקטי ומדינאי אשר מוביל את תחום מדיניות החוץ לקצה גבול היכולת  תוך הכלת ההריסות אותם השאירו קודמיו; מדגיש את התהום הפעורה בין נתניהו לבין השאר בכל הנוגע בחסימת "המלצות" חיצוניות ומציג את חזונו האלטרנטיבי להשגת שלום - שגשוג כלכלי כאמצעי רב עוצמה.

נשאלת השאלה כיצד? - כיצד נתניהו מצליח להמיר את דעת הקהל ברחבי העולם? ביגמן מציין אירוע בו נתניהו הצליח להפוך את הקערה על פיה בכך ששיקף את רעיונותיו של הנישא אובמה דאז כסיכון בטחון מדינת ישראל. כך נוצר הד עמוק בדעת הקהל העולמית בכל הנוגע לסכסוך הפלסטיני. ובנוסף לכך, חושף את קלפיו של נתניהו במשחקים המורכבים והמשמעותיים אשר קובעים את עתידה של מדינת ישראל.

נתניהו משנה את התמונה העולמית על-ידי ביסוס חוזקת מדינת ישראלי בתחום המודיעין, הכלכלה, הטכנולוגיה ועוד. נתניהו קושר מערכות יחסים באמצעות אינטרסים משותפים עם מדינות העולם - תשתית האהבה, האמנם? ניתן להניח כי מתנגנת הרמוניה בין יכולותיו הרטוריות לבין בקיאותו בתורת המשחקים אצל נתניהו .

כיצד נתניהו ערער את ראש המעצמה המובילה בעולם?

האם מדיניות החוץ של מדינת ישראל איתנה כפי שנתניהו מצייר לאומה?

מה הסיבה שנתניהו מעדיף את הקהל האמריקאי על פני הקהל הישראלי?



המלצות תרבות:

אודות תמיר דורטל

תמיר דורטל הוא פעיל חברתי, עורך דין בוגר משפטים
מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומכינת עין פרת.
התמחה במשרד יהודה רוה ושות'. מרצה לכלכלה במכון שלום הרטמן.
בעבר עבד בקרן תקווה כמנהל תוכנית אקסודוס בירושלים.

Briza template: Episode single

תודה